Dorastanie to okres trudny w życiu każdego. Aby stać się w pełni ukształtowanym dorosłym musimy od najmłodszych lat mierzyć się ze światem, próbować się do niego dostosować, jakoś go zrozumieć, znaleźć w nim miejsce dla siebie. Musimy przejść różne etapy. Na każdym z nich spotykamy jakieś trudności, przeszkody, wyzwania, które pokonujemy lepiej lub gorzej.
Przez całe życie dowiadujemy się nowych rzeczy o sobie. W młodości szkoła i cały system szkolno-wychowawczy jest swoistym poligonem, który ma przygotować nas do życia w świecie. To tutaj, za sprawą systemu i wymagań szkolnych dowiadujemy się o swoich predyspozycjach, a także ograniczeniach. Uchwycone w młodym wieku, rozwijane lub odpowiednio skorygowane dają w przyszłości poczucie komfortu. A na komfort życia składa się wiele elementów. Jednym z nich jest świadomość siebie i umiejętność radzenia sobie z przeciwnościami, które stawia przed nami życie. Umiejętność opanowywania stresu, znajomość czynników, które go w nas wywołują lub nasilają to jedna z kompetencji, którą powinnyśmy posiąść bez względu na wiek. Umiejętność identyfikacji i redukcji stresorów to sztuka, której powinien nauczyć się każdy z nas już jako dziecko, w szkole.
Nie od dziś wiadomo, że stres, szczególnie ten przewlekły, jest szkodliwy dla zdrowia i funkcjonowania. Najpierw ten szkolny, potem każdy wynikający z życia we współczesnym świecie. Rośnie liczba zestresowanych dzieci, rozrastają się szeregi zestresowanych i depresyjnych dorosłych.
Czy można temu zapobiec, czy można temu przeciwdziałać? Teoretycznie można, są ku temu przesłanki, ale wymaga to chęci i zaangażowania świadomych nauczycieli, pedagogów, rodziców, szkoły.
Zestresowany, ale świadomy dorosły będzie szukał dla siebie terapii, która będzie mu odpowiadała i okaże się w jego przypadku skuteczna. Będzie interesował się różnymi nurtami w psychologii, nowoczesnymi metodami wsparcia psychologicznego, pójdzie do poradni zdrowia psychicznego. Ale zanim stanie się świadomym dorosłym jest dzieckiem, jest uczniem. Czy samoświadomości dotyczącej problemów natury emocjonalnej można nauczyć się w szkole?
W szkole uczymy się rzeczy przydatnych i tych kompletnie nieistotnych. Z jednej strony szkoła jest miejscem o przestarzałym i w sumie mało dostosowanym sposobie przygotowania ucznia do życia w nowoczesnym, wymagającym świecie, ale z drugiej strony dysponuje ogromnym potencjałem, który może rozwijać dla dobra swoich podopiecznych. Bo dziś bardziej chodzi o kompetencje społeczne, umiejętność zarządzania emocjami i rozumienia mechanizmów rządzących współczesnym światem i mediami społecznościowymi niż o znajomość na pamięć Inwokacji.
Ale jak wyrobić w uczniach nawyk dbania o swoje emocje, nauczyć ich zarządzania stresem, rozumienie sygnałów, które wysyła ciało i umysł, szukania w sobie motywacji do pokonywania swoich ograniczeń? To niewątpliwie wyzwanie na miarę XXI wieku. Wyzwanie, które warto wpisać do statutu każdej szkoły. Ale samo wpisanie nie wystarczy, trzeba działać. A działanie wiąże się z poznaniem różnych możliwości nowoczesnych metod wsparcia ucznia opartych również na nowoczesnej technologii i zaimplementowanie ich na stałe w szkole, w gabinetach szkolnych pedagogów, psychologów czy trenerów. Edukacja na temat emocji, samoregulacji, redukcji stresu powinna stać się jednym z przedmiotów obowiązkowych na równi z matematyką czy językiem angielskim. Ale na razie ta myśl może być traktowana jako niepoprawny idealizm i myślenie życzeniowe. Ale wszystko powoli, małymi krokami, które z perspektywy czasu mogą okazać się milowymi.
W 2021 szkoła może skorzystać z dotacji na doposażenie gabinetów psychologów w sprzęt do wsparcia ucznia.
Ciekawym wyborem i dość uniwersalnym z punktu widzenia terapii i wsparcia ucznia może okazać się sprzęt do terapii biofeedback. Trening biofeedback w szkole to doskonała forma zajęć dodatkowych dla dzieci i młodzieży. To również nowoczesna forma kształtowania samoświadomości uczniów i przygotowanie ich do rozumienia działania własnego mózgu i emocji, a także nauka kontrolowania stresu. To trening, który dla wielu uczniów może stać się bramą do zmian w funkcjonowaniu w szkole czy poza nią. Terapia biofeedback pomaga uczniom w podniesieniu koncentracji uwagi, podnosi motywację do nauki i innych aktywności, rozbudza kreatywność i pomaga budować umiejętność planowania czasu, podnosi odporność na stres i redukuje różnego rodzaju zaburzenia neurologiczne.
Uczniowie, którzy przejdą taki trening są bogatsi o wiedzę na temat funkcjonowania swoich emocji, ciała i umysłu, a w przyszłości, kiedy będą potrzebować wsparcia będą wiedzieć, że pomoc psychologiczna to nie nudny wymysł rodziców czy nauczycieli, ale skuteczny sposób na podniesienie komfortu życia.
W latach 2021-2024 program Aktywna Tablica czeka na szkoły. Warto z niego skorzystać i zadbać o emocjonalny rozwój swoich wychowanków. Warto zainwestować czas, aby zdobyć fundusz na doposażenie gabinetu psychologa i pedagoga i wdrożyć w szkole autorski, nowoczesny program edukacji emocjonalnej swoich podopiecznych.
elmiko biosignals sp. z o.o.
ul. K. Jeżewskiego 5c/7
02-796 Warszawa
tel: 22 644 37 37
© 2021 ELMIKO BIOSIGNALS SP. Z O.O.
DODATKOWE INFORMACJE
ZNAJDZIESZ NAS TUTAJ!